sobota, 7 listopada 2009

Ubuntu 9.04 po upgrade do 9.10 - problem 1 - Dźwięk

Jako, że premiera nowego Ubuntu 9.10 miała miejsce kilka dni temu, skorzystałem z możliwości upgrade'u mojego wysłużonego 9.04. Pojawiło się kilka problemów, których chciałem uniknąć. Pierwszym i chyba najbardziej irytującym problemem dla audiofila była zła jakość dźwięku.

Dźwięk był charczący, bas przebity i szumy za mocne. Nowa wersja systemu korzysta na stałe z serwera dźwięku PulseAudio i to tę aplikację obwiniałem od początku. Okazało się, że wszelkie próby usunięcia skończą się fiaskiem, gdyż Ubuntu KK jest zbytnio z nim zintegrowana. Downgrade nie wchodził w grę, więc szukałem dalej.

Przyczyną był zbyt wysoki poziom głośności ustawiony dla PCM. Dźwięk był sztucznie wzmacniany do niebotycznego poziomu, co powodowało charczenie. Wystarczyło w aplikacji alsamixer zmniejszyć poziom PCM do około 40-50%. Jak to zrobić?

1. Do alsamixer'a potrzebujemy pakietu alsa-utils. Jak zawsze instalujemy go w konsoli wydając polecenie
sudo apt-get install alsa-utils
2. Po tym nadal w konsoli wpisujemy
alsamixer
i otworzy nam się okno pełne kolorów. Przechodzimy klawiszami do kolumny PCM i zmniejszamy do odpowiadającego nam poziomu. Zmiany są widoczne w trybie rzeczywistym, więc jeśli mamy uruchomiony w tle odtwarzacz muzyczny to łatwiej nam będzie się dostosować.

That's all, pierwszy problem zażegnany. Następne już wkrótce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz