niedziela, 9 sierpnia 2009

Instalacja Windows XP - czyli jak ja to robię

WinXP jest chyba nadal jednym z najpopularniejszych systemów zarówno dla użytkowników prostych(domowych) jak i użytkowników zaawansowanych(w związku z tym, że producenci programów użytkowych w większości znają tylko Windowsa).

Każdemu zapewne zdarzyła się nie raz reinstalacja tego systemu. Kiedyś się wzywało do tego informatyka, teraz młodzież radzi sobie z tym świetnie. Jako, że robiłem to nieraz - ten wpis będzie dotyczył czynności poinstalacyjnych, czyli co trzeba zrobić ze świeżym systemem.

0. Dobrym zwyczajem jest utworzenie dodatkowej partycji(0,5-2 GB) na plik wymiany, nie zalega wtedy na dysku, nie fragmentuje plików. To tworzymy jeszcze w procesie instalacji - o konfiguracji w dalszych punktach.

1. Zaczynamy od sterowników - w zależności od posiadanego sprzętu większość urządzeń może działać od razu, lub prawie żadne nie będzie. Gdy mamy swoje płyty ze sterownikami to instalujemy po kolei te, które są wymagane. Ku pomocy przychodzi nam Menadżer urządzeń - uruchamiamy go przez Start->Panel Sterowania->System->zakładka Sprzęt->Menadżer urządzeń. Urządzenia działające błędnie są zaznaczone żółtym wykrzyknikiem. Aplikacja Unknown Device pomoże nam w rozpoznaniu nieznanych urządzeń, bo potrafi podać wszelkie szczegóły urządzenia włącznie z producentem.

2. Gdy nasz sprzęt działa już prawidłowo możemy zająć się systemem samym w sobie. Dodatek Service Pack 2 wprowadza wiele zmian. Jedni je lubią, inni nie, a jeszcze inni stawiają na Service Pack 3(który nota bene ma małą kompatybilność z niektórymi aplikacjami->patrz sterowniki do modemów USB). Instalujemy je wedle woli.

3. Potem czas zająć się dodatkami do systemu:
DirectX;
.NET 1.1 2.0 3.5;
Java;
Adobe Flash Player;

4. I teraz część zajmująca najwięcej czasu - instalacja aplikacji wszelkich(głównie darmowe, ogólnodostępne):
- przeglądarka stron WWW: Firefox, Opera, Google Chrome;
- pakiet biurowy: OpenOffice;
- komunikator: Skype, GG, Tlen.pl;
- przeglądarka grafiki: IrfanView, Picasa;
- odtwarzacz muzyki: Winamp, Foobar;
- odtwarzacz filmów: AllPlayer, BestPlayer;
- kodeki: XP Codec Pack, Real Alternative, QuickTime alternative;
- program antywirusowy: Avira, AVG, Avast;
- program archiwizujący: WinRAR, 7-ZIP;
- menadżer plików: Total Commander;
- szyfrowanie plików: TrueCrypt;
- odzyskiwanie danych: GetDataBack NTFS FAT32;
- czytnik plików PDF: Foxit Reader, Adobe Reader;
- emulacja DVD: Daemon Tools;
- Peer-2-Peer: uTorrent, DC++;
- sieci wirtualne: Hamachi, OpenVPN;
- nagrywanie płyt: Nero, Alcohol120%;
- synchronizacja czasu: AboutTime;

5. Gdy mamy już wszystkie aplikacje zainstalowane i skonfigurowane - czas nieco oczyścić autostart. Najlepiej zrobić to systemowym narzędziem Start->Uruchom->"msconfig". W nowootwartym oknie na zakładce "Uruchamianie" - możemy wyłączyć niepotrzebne aplikacje. Z pomocą przychodzi nam ta strona(tylko ENG) - potrafi zidentyfikować większość dziwnych nazw obecnych na tej liście.

6. W msconfigu jest również zakładka "Usługi" - tu już wyłączać trzeba ostrożnie, gdyż może to zaważyć na stabilności systemu. Czego ja się pozbywam stąd? Kilku usług systemowych, z których nigdy nie korzystam:

- Aktualizacje Automatyczne - lepiej wiedzieć co nam się ściąga i kiedy;
- Usługa inteligentnego transferu w tle - wykorzystywane przez Windows Update(mogą z niej korzystać niektóre zaawansowane funkcje w Windows Media Player lub .NET);
- Przeglądarka komputera - wymagana tylko przy korzystaniu z sieci LAN;
- Usługa raportowania błędów - pozwala wysyłać komunikaty o błędach do Microsoftu;
- Z
godność szybkiego przełączania użytkowników - nazwa mówi sama za siebie;
- Pomoc i Obsługa techniczna - dostęp do plików pomocy offline i online;
- Usługa indeksowania - pozwala na szybsze wyszukiwanie plików, choć ja dużej róznicy nie widzę;
- Posłaniec - głównie wykorzystywany do polecenia 'net send';
- Logowanie do sieci - potrzebne do logowania w domenach;
- NetMeeting Remote Desktop Sharing - usługa udostępniania pulpitu w programie NetMeeting;
- DDE sieci - potrzebne tylko jeśli korzystasz z ClipBooka;
- DSDM DDE sieci - patrz wyżej;
- Dziennik wydajności i alerty - tworzy logi o błędach systemu;
- Menedżer sesji pomocy pulpitu zdalnego - usługa wspomagająca Pulpit Zdalny;
- Rejestr zdalny - pozwala na zdalny dostęp do rejestru;
- Routing i dostęp zdalny - kolejna usługa dostępu zdalnego;
- Logowanie pomocnicze - pozwala używać opcji "uruchom jako", jest zbędna jeśli w systemie jest jeden użytkownik;
- Centrum zabezpieczeń - usługa wyświetlająca zbędne ostrzeżenia;
- Karta inteligentna - usługa do korzystania z czytników kart chipowych;
- Pomocnik karty inteligentnej - powiązany z usługą wyżej;
- Usługa przywracania systemu - tworzy punkty przywracania, zabiera sporą ilość zasobów;
- Telnet - umożliwia zdalne logowanie się do systemowej linii komend;
- Zasilacz awaryjny UPS - obsługa UPS-a;
- Konfiguracja zerowej sieci bezprzewodowej - wymagana przy korzystaniu z WiFi, na pececie tylko zżera zasoby;

7. Teraz czas na restart i konfigurację kilku opcji w Start->Panel Sterowania->Widok klasyczny. Opiszę kolejne ikony, które musimy uruchomić:
- Dodaj lub Usuń programy - tu możemy usunąć MSN Messengera lub Outlook Expressa, jeśli z niego nie korzystamy;
- Dźwięki i urządzenia Audio - tu możemy wyłączyć dźwięki Windows i czasem włączyć zaawansowane opcje karty dźwiękowej;
- Ekran - tu ustawiamy tapetę, wygaszacz ekranu i właściwą rozdzielczość;
- Konta użytkowników - zmiana domyślnego avatara użytkownika lub wyłączenie ekranu powitalnego;
- Mysz - dostosowanie wyglądu kursorów;
- Opcje folderów - ważną opcją jest tu "Nie buforuj miniatur", nie będą tworzone wszędobylskie pliki Thumbs.db;
- Opcje ułatwień dostępu - tu możemy wyłączyć skróty klawiszowe dla ułatwień(np.: pieciokrotny Shift);
- Opcje zasilania - czas wyłączyć Hibernację;
- Pasek zadań i menu Start - do wyłączenia grupowanie okien na pasku, autoukrywanie paska, można jeszcze zmienić układ menu Start;

8. Ostatnia ikona "System" ma największe możliwości. Oprócz tego, że niektóre usługi wyłączyliśmy w poprzednich punktach - w tym oknie na trzech górnych zakładkach możemy wyłączyć Pomoc zdalną, Aktualizacje i Przywracanie systemu. Najważniejsza jest dla nas zakładka "Zaawansowane". Tu w "Ustawieniach" wydajności możemy zdecydować co wolimy: najlepszy wygląd czy szybkość.

9.
Ten punkt jest dokończeniem punktu 0. Nadal w tym oknie na zakładce drugiej są ustawienia pamięci wirtualnej. Najpierw musimy zlikwidować ustawienia domyślne. Klikamy kolejno na litery dysków, na których aktualnie jest ustawiony plik stronicowania, wybieramy brak tego pliku i klikamy na "Ustaw". Potem klikamy na partycję, którą utworzyliśmy specjalnie do tego celu, wybieramy "Rozmiar niestandardowy" i jako min. i max. wpisujemy rozmiar naszej partycji w MB, po czym klikamy "Ustaw".

10. Teraz czas na kilka modyfikacji rejestru, żeby nie widzieć naszej partycji wymiany i ostrzeżeń o tym, że brakuje na niej miejsca. Zacznijmy od uruchomienia Start->Uruchom->regedit. W aplikacji widzimy całe drzewo kluczy, będziemy modyfikować HKLM. Rozwińmy zatem ścieżkę nam potrzebną(jeśli brakuje klucza "Explorer" to go stwórzmy klikając na "Policies" prawym przyciekisem myszy).
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]

Tu już w prawej części okna klikamy prawym, tworzymy nową wartość DWORD o nazwie
NoLowDiskSpaceChecks
i nadajemy jej wartość 1. Wyłączyliśmy właśnie ostrzeżenia o braku miejsca na dysku.
Ponownie tworzymy nową wartość DWORD(ukrywająca napędy z widoku w Exploratorze plików)w tym samym oknie i tym razem nadajemy jej nazwę
NoDrives
Jej wartość będzie zależna od litery naszego dysku. Kolejna litera odpowiada kolejnym potęgom liczby 2, np.: A = 2^0 =1; B = 2^1 = 2; C = 2^2 = 4; D = 2^3 = 8; E = 2^4 = 16. Jeśli chcemy ukryć kilka napędów - sumujemy liczby. Wartość DWORD wprowadzamy w trybie dziesiętnym i klikamy OK. To koniec konfiguracji naszego nowego systemu.

src: tu, tu i tu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz